UTF-8 paeaelle sit! Hinnoittelu/Kateetit: MVA = Minimi valmistusarvo MOKA = Minimi omakustannearvo VA = Valmistearvo OKA = Omakustannearvo NVA = Normaali valmistearvo NOKA = Normaalikustannearvo MVA: valmistuksen muut kulut / suoritemäärä MOKA: muut kustannukset / suoritemäärä VA: valmistuksen kokonaiskulut / suoritemäärä OKA: kokonaiskustannukset / suoritemäärä KVA: ( valmistukset muut kulut / suoritemäärä ) + ( valmistuksen kiinteät kustannukset / normaali suoritemäärä ) NOKA: ( muut kustannukset / suoritemäärä ) + ( kiinteät kulut / normaali suoritemäärä ) Katehinnoittelu: MOKA + hinta * kate = hinta <=> MOKA = hinta - hinta * kate <=> MOKA = hinta(1-kate) <=> hinta = MOKA / (1-kate) Täyskatteinen hinnoittelu: OKA + hinta * voittolisä = hinta <=> OKA = hinta - hinta * voittolisä <=> OKA = hinta(1-voittolisä) <=> hinta = OKA / (1-voittolisä) Kysynnän hintajousto: kysynnän muutosprosentti / hinnan muutosprosentti Myyntimäärän muutos: (1 + (hintajousto + hinnan_muutosprosentti)) * kpl_maara Budjetti: - Mahdollisimman edullisen tuloksen sisältävä toimintasuunnitelma - Laaditaan yritykselle tai sen osastolle - Tarkoitettu toteutettavaksi tietyllä ajanjaksolla - Yleensä rahamääräinen - Lyhyen aikavälin täsmennetty taloussuunnitelma Budjetti laaditaan: - Osabudjettien avulla - Pääbudjettien, tuloslaskelmien ja taseiden mukaan - Budjetointityö on käytännöllistä hoitaa vaiheittain - Aloitetaan yleensä toimintaa eniten rajoittavasta osasta Investoinnit: - Rahamäärältään suuria menoja joissa tulon odotusaika on pitkä - Eri ryhmät: - Pakolliset investoinnit - Välttämättömyysinvestoinnit - Strategiset investoinnit - Tuottavuusinvestoinnit - Laajennusinvestoinnit Korkolaskut: summa * (1+korkoprosentti)^pitoaika Esim. 100e sijoitus 10% korolla 5 vuotta: 100e*(1+0,10)^5=161,051e Diskonttaus: - Sen avulla selvitetään kuinka paljon arvokkaampaa on saada tietty rahamäärä käyttöön tänään vai joskus tulevaisuuden ajankohtana. Nettonykyarvo: diskonntausjakson nettotuotot + diskonttauksen jäännösarvo - perushankitakustannus Sisäinen korkokanta: Jos ei jäännösravoa: sisäinen korkokanta = perushankintakustannukset / nettotuotot , muuten: x * netot + y * jäännösarvo - perushankintakstannukset = 0 Haarukoimalla, x ja y ovat luettavissa taulukosta. x = jaksollisten maksujen nykyarvo y = diskonttaustekijä Käyttöpääoma: kiertonopeus = käytetty raha / keskimääräinen varaston arvo tai = 365 / maksuaika Varastossaoloaika = 365 / kiertonopeus Käyttöpääomantarve = varastojen ynnämuiden arvot + ( myyntisaamiset / kiertonopeus ) - ( ostovelat / kiertonopeus ) Käyttöpääomanprosentti: ( käyttöpääoma / liikevaihto ) * 100% Rahoituskäsitteitä: Debentuurilaina - Joukkovelkakirja, ei vakuutta. Korko ja pääoma verollisia. Bullet-luotto - Laina joka maksetaan kerralla takaisin erääntymishetkellä. Luotollinen tili - Luotollinen tili jolle on määrätty etukäteen luottoraja - limiittiprovisio on pankin perimä korvaus Osakeanti - Toimenpide, jossa korotetaan yrityksen osakepääomaa laskemalla liikkeeseen uusia osakkeita Erityisluottolaitos - Rahoituslaitos joka on perustettu tiettyä tehtävää varten Kehitysyhtiö - Yhtiö, joka sijoittaa pääomaa startup yrityksiin Factoring - Laskujärjestelmä, jossa yritys rahoittaa toimintaansa factoring luotolla Leasing - Rahoitusmuoto, jossa yritys vuokraa tarvitsemansa asian rahoitusyhtiöltä - Rahoitusyhtiö perii hankintahinnan ja korvauksen rahoituskuluistaan vuokrina Rahan arvon muuttuminen: Deflaation - Yleinen hintataso laskee - Rahan arvo nousee Inflaatio - Kysyntä ylittää tarjonnan - Yleinen hintataso nousee - Rahan arvo laskee Markkinoinnin segmentoituminen: - Markkinat ovat usein hyvin laajat, joten valitaan markkinoilta pieni osa johon keskitytään, eli segmentti - Kullekin segmentille tarjotaan yksilöllistä palvelua, viestintää, hinnoittelua ja saatavuuden yhdistelmää - Markkinointi voi olla myös keskitettyä, jolloin yritys on valinnut vain yhden segmentin jolla toimii - Segmentointi voi myös epäonnistua: - liian pieni segmentti - kannattamaton segmentti - vääränlainen segmentti - keskittyminen vain yhteen segmenttiin useista - segmentoidaan väärillä perusteilla - segmenttien välillä ei informaatio kulje Markkinoinnin 4P (markkinointimix): Tuote <-> Jakelutie <-> Hinta <-> Viestintä Product <-> Place <-> Price <-> Promotion Tuote: - = mitä tahansa, joka voidaan tarjota tarpeen tai halun tyydyttämiseen - tuotteen elinkaarimalli (markkinoinnnin näkökulmasta): - esittely - myyntiä, tappiollista voittoa - kasvu - vahvaa myyntiä, päästään voitoissa plussalle - kypsyys - myynti lähtee pienoiseen laskuun, voitot tasaantuvat - lasku - myynti laskee, voitot laskee Jakelutie: - Yleensä ei myydä suoraan tehtaalta kuluttajalle, vaan käytetään erilaisia välikäsiä, eli jakeluteitä - Tuotteille valitut jakelutiet vaikuttavat lopulta kaikkiin markkinoinnin päätöksiin - Päätöksen tehdessä yritys sitoutuu melko pitkäkestoiseen suhteeseen - Jakelutien selektiivisyydellä tarkoitetaan sitä, kuinka monelle ja minka tyyppiselle yritykselle tuotteen edustus annetaan - Selektiivisyysehdot: - Intensiivinen jakelu - kaiki halukkaan jälleenmyyjät saavat myydä tuotetta - tavoite: mahdollisimman suuri peitto - Selektiivinen jakelu - oikeus jälleenmyyntiin annetaan vain tarkoin valituille yrityksille - jälleenmyyjien täytyy sopia yrityksen imagoon - Yksinmyynti - jälleenmyyntioikeus annetaan vain yhdelle yritykselle rajatulla maantieteellisellä alueella Viestintä: - Viestinnän tavoite on saada asiakkaat ostamaan sellaisia tuotteita ja palveluita, joista on heille hyötyä - Mainonta on osa viestintää. Sillä voidaan saavuttaa nopeasti suuri joukko ihmisiä. Hinta: - Hinta on tuotteen tai palvelun arvo rahana ilmaistuna - Sisältää tuotteen lisäksi myös: takuun, toimituksen, alennukset, lisäpalvelut jne... - Hinnan on perustuttava sen luomaan kysyntään - Hinnoitteluvirheitä: - Hintaa ei tarkisteta tarpeeksi usein - Hinnan asettaminen toteutetaan erillisenä osana muusta markkinointimixistä - Hintaa eri varioida tarpeeksi eri tuotteille ja markkinointisegmenteille - Hintastrategia on keino jolla hinta määritetään. Uusille tuotteile ne ovat: kermankuorintahinnoittelu ja markkinoilletunkeutumishinnoittelu. - Hintastrategiaa pohdittaessa on hyvä arvioida, millainen hinnoittelualue tuotteella on tai millaiseksi se halutaan laatia Just-in-Time tuotantostrategia - Tuotteita ja osia pyritään valmistamaan välittömän tarpeen mukaan - Tuotantomallille ominaista on pienerävalmistus, jossa eriä valmistetaan toistuvasti pienin väliajoin - Tehokkuus perustuu tuotteen nopeaan läpäisyyn tuontantoprosessista ja toiminnan korkeaan laatuun - Toinen tuotantostrategia: Lean Production (japanilainen johtamisperiaate) Oppimiskäyrä: - Tuotteen valmistuksen vaatima aika laskee tuotteen valmistusmäärien kasvaessa - Perustuu henkilökunnan harjaantumiseen työtehtävissään - Oppimiskäyräilmiötä voidaan käyttää hyödyksi tuotteen hinnoittelussa sekä työmäärän arvioinnissa Mittakaavaetu: - Suuren valmistusmäärän taloudellisuus perustuu kiinteiden yksikkökustannusten laskemiseen tuotantomäärien kasvaessa. - Mittakaavaetujen hyödyntäminen on massatuotantoperiaatteen rakenneosa - Erityisen tärkeä aloilla joissa muutosnopeus on pieni ja tuotteet ovat standardisoituneet Tuotteen laatu: - Tuotteen kyky täyttää sille asetetut tai oletetut tarpeet - Tekijän näkökulma: Tuote täyttää sille asetetun tuotemäärittelyn ja standardit. - Asiakkaan näkökulma: Tuote täyttää asiakkaan sille asettamat vaatimukset. - Laatu on asiakkaan vaatimusten täyttämistä (ja niiden ylittämistä) - Laadun varmistamiseen useita keinoja: kyselyt, laadunohjaus, laatujohtaminen, laatuvastuu ja laatupalkinnot - Työntekijöiden kehittäminen ja kouluttaminen tärkeä osa laatua -> saadaan uutta osaamista. Lisäksi se kasvattaa motivaatiota. - Tutkimuksissa todettu, että hyvä laatu tuo kustannussäästöjä - Tuotelaatu on vain yksi laadun näkökulma. Laatukäsite on paljon koko laajempi. Toiminnanohjaus: - Tarkoitetaan yrityksen eri toimintojen ja tehtävien välistä jokapäiväistä koordinointia ja ohjausta - Toiminnanohjausperiaatteet sisältää keskeiset pelisäännöt ja toimintaperiaatteet, joita noudatetaan yrityksen tuotannontekijöiden käyttöä suunniteltaessa - Tavoitteet yleensä kustannusten minimointi, hyvä laatu, joustavuus ja hyvä aikakilpakyky - Tavoitteisiin pyritään ohjaamalla ja organisoimalla yrityksen resurssien käyttöä - Kapasiteetti kuvaa tuotantokykyä, esim kuinka monta tonnia per tunti tai päivä Layout: - Vakiintunut termi jolla tarkoitetaan tuotantolaitteiden fyysistä sijoittelua tehtaassa - Fyysiset osat: koneet ja laitteet, varastopaikat ja kulkureitit - Keskeinen tavoite materiaalivirtojen tehokas suunnittelu - Kuljetuskerrat ja matkat pyritään minimoimaan - Tuotantotyyppien muuttuessa layoutin täytyy olla sopeutuva Layoutsuunnittelu: 1. Perustiedot määrittelevät lopputuotteiden rakenteen, komponentit ja raaka-aineet 2. Työvaiheistus kertoo tuotteen työvaiheet ja niiden järjestyksen 3. Tuotantomäärän perusteella mitoitetaan tuotantokoneisto ja määritellään tuotantomuoto ja -tekniikka 4. Aikajänne kertoo, kuinka pitkään tuotanto tulee säilymään suunnitelman mukaisena 5. Tukitoiminnot kertovat, mitä tukevia toimia tarvitaan Layouttyypit: - Tuotantolinjalayout - Koneet ja laitteet työnkulun mukaisessa järejestyksessä - Erikoistunut tietyn tuotteen valmistukseen - Automatisoitua ja tehokasta valmistusta - Työnkulku suoraviivaista - Kallis rakentaa ja suuri häiriöalttius, heikko joustavuus - Funktionaalinen layout - Koneet ja työpaikat lajiteltu samankaltaisuuden mukaan - Tuotantmääriä ja tuotetyyppejä voi joustavasti vaihdella - Tuotteet yksittäiskappaleina tai sarjoissa - Helppo rakentaa ja häiriöalttius on pieni - Usein sekava, paljon kuljetuksia ja odottelua, suuret yksikkökustannukset - Solulayout - Solu muodostaa itsenäisen, eri koneista ja työpaikoista koostuvan ryhmän - Solu erikoistuu tiettyjen osien valmistamiseen - Materiaalivirta on selkeä eikä välivarastoja ole - Solujen läpäisyajat lyhyet verrattuna funktionaaliseen - Asetusajat lyhyet tuotteesta toiseen siirryttäessä - Koneiden kuormitusajat ovat usein melko alhaisia - Layout on valittava yksilökohtaisesti tuotevalikoiman laajuuden ja määrien perusteella Logistiikka: - Tarkoitetaan yrityksen materiaalivirtoja ja niiden ohjaustietojen hallintaa - Tavoitteena saada oikea tuote oikeaan paikkaan oikeaan aikaan mahdollismman pienillä kustannuksilla ABC-analyysi: - Erotteleva analyysi jolla pyritään erottamaan merkittävät seikat muiden joukosta - Yleensä viitataan materiaalivarastojen analysointiin - Luokittelua käytetään ohjausperiaatteiden suunnittelussa - Nimikkeet luokitellaan kolmeen luokkaan vuosikulutuksen perusteella Koonnut: Jovee ja aGu @ IRCnet